HET ONTWERP 

Ontwerper Esther Derkx heeft veel ervaring in het maken van ontwerpen op keramische tegels. Zij is vanaf het allereerste begin betrokken bij de plannen voor het opknappen van de tunnel. Uit brainstormsessies met bewoners en bedrijven van Welgelegen filterde zij een aantal thema’s die ze heeft gebruikt in haar schetsontwerp:

ritme

De 12 pijlers in de tunnel vormen een strak ritme waarop doorgebouwd wordt in het gebruik van de kleurvlakken op de tegels. Door volledig geprinte tegels en witte tegels af te wisselen ontstaat een blokkenpatroon. Het blokkenpatroon is geinspireerd op de sierranden van de tuindershuizen naast de tunnel

historie

De kleurvlakken op de tegels worden gevuld met levensgrote historische foto’s die de geschiedenis van Welgelegen zichtbaar maken. Om kleur in de tunnel te brengen worden ze geretoucheerd. Omdat de afstand tussen fietser en wand nogal kort is, zijn de foto’s van dichtbij fragmentarisch te zien. Vanaf de overkant onstaan doorkijkjes met gevarieerde patronen en is de foto wel te herkennen.

snelheid

Tot slot is er een derde laag van felgekleurde strepen aangebracht op de tegels. De strepen versterken het snelheidsgevoel waarmee de fietsers door het smalle deel van de tunnel rijden. De strepen komen terug aan de binnen- en buitenkant van de pijlers en geven ruimtelijkheid aan het tunnelkunstwerk. De strepen refereren ook aan de geschiedenis van de Sowetobrug. Het was oorspronkelijk namelijk een veel smallere brug. In de jaren ’80 is deze verbreed, wat aan de tegels in het midden-deel van de tunnel nog te zien is. De oorspronkelijke tegels zijn langwerpig. Ze zijn qua formaat precies ¼ van de vierkante tegel die voor het nieuwe kunstwerk worden gebruikt. De gele lijnen verdelen de vierkante tegels in 4 rechthoeken in het formaat van de tegels van de oorspronkelijke brug.

Naast het kunstwerk zal ook een scherpere verlichting moeten bijdragen aan een prettiger ervaring in de tunnel.

like ons op facebook

  • Facebook